Czy witamina D może złagodzić bóle stawów?

Witamina D jest składnikiem odżywczym, który jest niezbędny dla zdrowia kości. Kilka badań pokazuje, że niski poziom witaminy D może powodować zwiększony ból stawów i mięśni, ale dotychczasowe badania są niejednoznaczne.

Niedobór witaminy D może mieć wpływ zarówno na zdrowie fizyczne, jak i psychiczne, ale wiele osób ma niski poziom witaminy D, nie zdając sobie z tego sprawy. Fizyczne objawy niedoboru mogą obejmować ból mięśni w stawach, w tym reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), który często występuje w kolanach, nogach i biodrach. W tym artykule przyjrzymy się dowodom na związek między witaminą D a bólem stawów. Rozmawiamy o tym, jak ludzie mogą otrzymać witaminę D i jakie powinno być ich dzienne spożycie.

Po co nam witamina D?

Kobieta czytająca w słońcu witaminę d, aby pomóc w bólu stawów. Ciało może tworzyć witaminę D poprzez wystawienie na działanie promieni słonecznych. Witamina D jest składnikiem odżywczym, który pomaga regulować ilość wapnia w organizmie. Ta witamina ma kluczowe znaczenie dla zdrowia kości.

Niedobór witaminy D powoduje, że kości stają się miękkie i słabe. Nazywa się to osteomalacja u dorosłych i krzywica u dzieci. Witamina D może również pomóc w zapobieganiu osteoporozie, która jest kolejnym stanem osłabiającym kości. Ponadto, witamina może wpływać na układ odpornościowy i może pomóc w zarządzaniu stanami autoimmunologicznymi, takimi jak RZS, cukrzyca typu 1 i stwardnienie rozsiane (MS).

Objawy niedoboru witaminy D różnią się w zależności od osoby. Typowe objawy to:

  • znużenie
  • ból stawów
  • bóle i osłabienie mięśni
  • ból kości
  • kwestie związane z układem oddechowym
  • problemy neurologiczne, w tym drętwienie.
  • niski poziom nastroju, szczególnie sezonowe zaburzenia afektywne (SAD)

Witamina D a ból stawów

Witamina D jest niezbędna dla funkcji kości i mięśni i może mieć działanie przeciwzapalne. W rezultacie wiele osób uważa, że witamina D odgrywa rolę w łagodzeniu bólu stawów, szczególnie tam, gdzie przyczyną jest stan zapalny.

Niektóre badania łączą niedobór witaminy D z Reumatoidalne zapalenie stawów, który jest przewlekłą chorobą zapalną dotyczącą stawów. Przegląd badań z 2016 r. wykazał, że osoby z RZS miały we krwi znacznie mniej witaminy D niż osoby bez Reumatoidalne zapalenie stawów. Stwierdzili również, że osoby z Reumatoidalne zapalenie stawów są bardziej narażone na niedobór witaminy D.

Opracowanie naukowe z 2012 r. sugeruje, że niedobór witaminy D może być czynnikiem ryzyka wystąpienia chorób zapalnych, takich jak Reumatoidalne zapalenie stawów, i że może on zwiększyć nasilenie choroby. Suplementacja witaminą D jest korzystna dla zapobiegania osteoporozie. Osoby cierpiące na Reumatoidalne zapalenie stawów są bardziej narażone na złamania osteoporotyczne i odczuwają większy ból stawów, dlatego zaleca się stosowanie suplementacji.

Witamina D może również pomóc w poprawie nastroju i symptomów depresji. Jednakże, zakrojone na szeroką skalę badanie Cochrane’a z 2015 r. wykazało, że obecne dowody nie są wystarczająco silne, aby ustalić konkretny związek między niedoborem witaminy D a przewlekłymi stanami bólowymi, takimi jak Reumatoidalne zapalenie stawów. Dlatego też naukowcy muszą dostarczyć więcej dowodów.

Jak uzyskać witaminę D

Ciało może wytworzyć witaminę D poprzez wystawienie na działanie promieni słonecznych lub uzyskać witaminę D z diety. Kluczowymi źródłami witaminy D są m. in:

Słońce

Wystawiając gołą skórę na działanie promieni słonecznych, organizm może wytworzyć witaminę D z promieniowania ultrafioletowego B (UVB). Chociaż światło słoneczne jest doskonałym źródłem witaminy, ważne jest, aby unikać gorącego, południowego słońca, aby zapobiec poparzeniom. Nadmierne narażenie może spowodować uszkodzenie skóry i zwiększyć ryzyko wystąpienia raka skóry.

Gdy spędzanie czasu w słońcu jest trudniejsze, np. w miesiącach zimowych, znacznie trudniej jest uzyskać wystarczającą ilość witaminy D ze światła słonecznego, więc może być konieczne uzyskanie tej witaminy ze źródeł dietetycznych zamiast.

Żywność

Grzyby są bogate w witaminę D. Krajowe Instytuty Zdrowia (NIH) zalecają, aby dorośli mieli 15 mikrogramów (mcg) witaminy D dziennie.

Żywności poniżej są jedne z niewielu, które są bogate w witaminę D, więc dieta powinna obejmować niektóre z nich każdego dnia, jeśli to możliwe:

  • ryby oleiste, takie jak łosoś, makrela i tuńczyk
  • mleko wzmocnione
  • wątroba wołowa
  • żółtka jaj
  • grzyby
  • wzmocnione płatki śniadaniowe

Niektórzy ludzie, tacy jak wegetarianie lub starsi dorośli, mogą mieć trudności z pozyskaniem wystarczającej ilości witaminy D, szczególnie w zimie. NIH sugeruje, że suplementy mogą być przydatne dla osoby starszej, ponieważ skóra traci zdolność do równie skutecznej syntezy witaminy D. Osoby o ciemniejszej skórze, ponieważ skóra może mieć większe trudności z wykorzystaniem światła słonecznego do produkcji witaminy D. Niemowlęta karmione piersią, ponieważ ich status witaminy D opiera się na statusie innej osoby. Możliwe jest uzyskanie suplementów witaminy D w aptekach lub online. Zbyt dużo witaminy D może powodować toksyczność, więc najlepiej jest porozmawiać z lekarzem lub pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem nowych suplementów i stosować zalecaną dawkę.

Inne witaminy na ból stawów

Ból stawów jest często oznaką stanu zapalnego. Chociaż nadal brakuje zrozumienia roli żywności w łagodzeniu bólu stawów, ludzie nie powinni zapominać o wpływie diety i specyficznych składników odżywczych.

Inne składniki odżywcze, które mogą pomóc złagodzić bóle stawów, to między innymi:

  • probiotyki, według badania z 2017 r. , gdzie choroba autoimmunologiczna jest przyczyną bólu
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, według badania z 2017 r.
  • wapń
  • witamina K

W niedawnym przeglądzie z 2018 r. naukowcy zasugerowali, że stosowanie diety śródziemnomorskiej może pomóc w radzeniu sobie z bólem i poprawie zdrowia fizycznego. Dodatkowo, dieta bogata w przeciwutleniacze z jaskrawo zabarwionych owoców, warzyw, orzechów i nasion może poprawić ogólny stan zdrowia i zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby.